Derfor er Citroën Berlingo årets varebil
Ikoniske Citroën Berlingo ble lansert i 1996 og er blitt produsert i over 1,5 millioner eksemplarer. Nå gir den plass til 3. generasjon som har fått navnet Citroën Berlingo Van. Nye Berlingo Van har gjort et stort generasjonshopp når det gjelder stil, utstyrsnivå og fleksibilitet. En ideell partner for alle profesjonelle. Nå er nye Berlingo blitt kåret til Van of the year 2019- Ole Kvalsvik fra Aaland Bil forteller hvorfor.
Hva er det som gjør Berlingo til årets varebil?
Juryen, bestående av varebiljournalister og redaktører fra 25 land, tildelte nye Berlingo hele 127 poeng, 35 poeng foran nærmeste konkurrent. Ifølge juryformannen, Jarlath Sweeney, vant Berlingo på en kombinasjon av høyt utstyrsnivå og komfort. Det kan Ole Kvalsvik fra Aaland Bil bekrefte og legger til at muligheten for 4x4 gjør at bilen fremstår som en meget god pakke.
Videre forteller Kvalsvik at juryen også lot seg imponere av både teknologi og sikkerhet. Berlingo er utstyrt med nyeste generasjon teknologi, som hjelper føreren ute på veien, samtidig som den hjelper eieren med å holde kostnadene nede. Det nye systemet som varsler ved overlast og et ekstra kamera i passasjerspeilet for å redusere blindsoner, er gode eksempler på nyvinninger som vil øke sikkerheten.
Hvem passer den nye Berlingoen for?
Nye Berlingo passer nå for en enda større målgruppe. Man kan blant annet velge mellom driver og worker. Hvor den ene har høy nyttelast og lavere tilhengervekt, mens den andre har høy tilhengervekt og lavere nyttelast. Driver har tilhengervekt opp til 1500 kg, mens worker har lastekapasitet på hele 1000 kg.
Hva er nytt fra forrige modell?
Nye Berlingo har blant annet fått ny motor. Med 1,5 liter og 100/130 HK, og et svært lavt forbruk og Co2 utslipp er dette et solid steg fremover. Bilen kan også leveres med 8-trinns automat girkasse. Den nye berlingoen er også større og lengre enn forgjengeren, og har mulighet for å frakte gjenstander på opptil 344 centimeter.
Citroën har gått fra å ligge på 5. plass til 2. plass det siste året og har hatt en stor økning både nasjonalt og lokalt. Hva tror dere er grunnen til det?
–Vi har satset mye på nyttekjøretøy-segmentet det siste året. Både når det gjelder markedsføring og ressurser, forteller varebilsjef for Aaland Bil. Dette har vært begynnelsen på en langsiktig satsning fra vår side, hvor vi ønsker å være synlig i markedet og bygge relasjoner til våre kunder.
–Det er selvsagt Berlingo det går mest av, små varebiler er populære på våre kanter. Men vi har mer enn folk tror, og kan faktisk skilte med fjorten varianter i forskjellige størrelser.
Med en solid økning i varebilsalget både lokalt og nasjonalt, kan Citroen komme ytterligere på offensiven med nye Berlingo. Vi har en spennende tid i møte fastslår Kvalsvik.